Podsumowanie innowacji pedagogicznej ,,Zobaczyć, zbadać, zrozumieć – uczę się przez obserwacje i doświadczenia”.
Grupa uczniów klasy 4a w bieżącym roku szkolnym uczestniczyła w zajęciach innowacyjnych, które miały na celu zachęcenie do pogłębiania i rozbudzania zainteresowań przyrodniczych. Głównymi metodami pracy na zajęciach były obserwacje, doświadczenia oraz praca metodą projektu. W trakcie zajęć uczniowie poznali przyrządy i pomoce przyrodnika. Prowadzili obserwacje mikroskopowe w trakcie, których nauczyli się korzystać z mikroskopu optycznego, wykonywać samodzielnie preparaty z liści i owoców roślin. Dużym zainteresowaniem okazały się zajęcia w trakcie których obserwowali życie w kropli wody.
Z niedowierzaniem obserwowali mikroorganizmy takie jak: pantofelki, okrzemki, skrętnice. Podczas zajęć terenowych czwartoklasiści prowadzili obserwacje makroskopowe takie jak: rozpoznawanie drzew w najbliższym otoczeniu, określanie wieku drzewa na podstawie prowadzonych pomiarów, rozróżniali pospolite rośliny zielne oraz rozpoznawali pospolite ptaki. Bezpośredni kontakt z przyrodą pozwalał na dostrzeganie zmian w otaczającym środowisku oraz rozwijał u uczniów umiejętność gromadzenia informacji o nim.
2022-06-innowacje
Image120211004.jpg
https://sp1biecz.pl/images/2022/06/innowacje/Image120211004.jpg
Image320211011.jpg
https://sp1biecz.pl/images/2022/06/innowacje/Image320211011.jpg
Image420211011.jpg
https://sp1biecz.pl/images/2022/06/innowacje/Image420211011.jpg
Image520211108.jpg
https://sp1biecz.pl/images/2022/06/innowacje/Image520211108.jpg
Image620211108.jpg
https://sp1biecz.pl/images/2022/06/innowacje/Image620211108.jpg
Image720211108.jpg
https://sp1biecz.pl/images/2022/06/innowacje/Image720211108.jpg
Image820211108.jpg
https://sp1biecz.pl/images/2022/06/innowacje/Image820211108.jpg
Image920211206.jpg
https://sp1biecz.pl/images/2022/06/innowacje/Image920211206.jpg
Image1020211206.jpg
https://sp1biecz.pl/images/2022/06/innowacje/Image1020211206.jpg
Image1120211206.jpg
https://sp1biecz.pl/images/2022/06/innowacje/Image1120211206.jpg
Image1220220110.jpg
https://sp1biecz.pl/images/2022/06/innowacje/Image1220220110.jpg
Image220211011.jpg
https://sp1biecz.pl/images/2022/06/innowacje/Image220211011.jpg
Zajęcia innowacyjne miały na celu przygotować uczniów do planowania i przeprowadzania prostych doświadczeń przyrodniczych. Uczniowie badali właściwości wody takie jak: przemiany stanów skupienia, napięcie powierzchniowe, rozpuszczalność substancji w wodzie. Poznali właściwości powietrza, doświadczalnie określali jakie czynniki środowiska są niezbędne do rozwoju roślin oraz sprawdzali w jaki sposób przebiega transport wody w roślinach. Samodzielne lub zespołowo przeprowadzali doświadczenia według kroków zapisanych w instrukcji.
Następnie formułowali obserwacje i wnioski. Zakładali hodowle roślin i zwierząt podczas, których również mogli dokonywać obserwacji. Przeprowadzanie doświadczeń umożliwiło uczniom dostrzeganie związków przyczynowo – skutkowych, co jest istotnym aspektem w naukach przyrodniczych.
Podsumowując wdrożenie innowacji pedagogicznej przyczyniło się do pogłębiania i rozbudzania zainteresowań przyrodniczych wśród uczniów, a także było świetnym sposobem na utrwalenie wiedzy poznanej w ramach programowych jednostek lekcyjnych z przyrody. Jestem pewna, że uczniowie na co dzień będą z przyjemnością i radością odkrywać, doświadczać i badać otaczającą przyrodę.
Barbara Abram