Podsumowanie innowacji pedagogicznej ,,Zobaczyć, zbadać, zrozumieć – uczę się przez obserwacje i doświadczenia”.

Grupa uczniów klasy 4a w bieżącym roku szkolnym uczestniczyła w zajęciach innowacyjnych, które miały na celu zachęcenie do pogłębiania i rozbudzania zainteresowań przyrodniczych. Głównymi metodami pracy na zajęciach były obserwacje, doświadczenia oraz praca metodą projektu. W trakcie zajęć uczniowie poznali przyrządy i pomoce przyrodnika. Prowadzili obserwacje mikroskopowe w trakcie, których nauczyli się korzystać z mikroskopu optycznego, wykonywać samodzielnie preparaty z liści i owoców roślin. Dużym zainteresowaniem okazały się zajęcia w trakcie których obserwowali życie w kropli wody. 

Z niedowierzaniem obserwowali mikroorganizmy takie jak: pantofelki, okrzemki, skrętnice. Podczas zajęć terenowych czwartoklasiści prowadzili obserwacje makroskopowe takie jak: rozpoznawanie drzew w najbliższym otoczeniu, określanie wieku drzewa na podstawie prowadzonych pomiarów, rozróżniali pospolite rośliny zielne oraz rozpoznawali pospolite ptaki. Bezpośredni kontakt z przyrodą pozwalał na dostrzeganie zmian w otaczającym środowisku oraz rozwijał u uczniów umiejętność gromadzenia informacji o nim.

 Zajęcia innowacyjne miały na celu przygotować uczniów do planowania  i przeprowadzania prostych doświadczeń przyrodniczych. Uczniowie badali właściwości wody takie jak: przemiany stanów skupienia, napięcie powierzchniowe, rozpuszczalność substancji w wodzie. Poznali właściwości powietrza, doświadczalnie określali jakie czynniki środowiska są niezbędne do rozwoju roślin oraz sprawdzali w jaki sposób przebiega transport wody w roślinach. Samodzielne  lub zespołowo przeprowadzali doświadczenia według kroków zapisanych w instrukcji.

Następnie formułowali obserwacje i wnioski. Zakładali hodowle roślin i zwierząt podczas, których również mogli dokonywać obserwacji. Przeprowadzanie doświadczeń umożliwiło uczniom dostrzeganie związków przyczynowo – skutkowych, co jest istotnym aspektem w naukach przyrodniczych. 

Podsumowując wdrożenie innowacji pedagogicznej przyczyniło się do pogłębiania i rozbudzania zainteresowań przyrodniczych wśród uczniów, a także było świetnym sposobem na utrwalenie wiedzy poznanej w ramach programowych jednostek lekcyjnych z przyrody. Jestem pewna, że uczniowie na co dzień będą z przyjemnością i radością odkrywać, doświadczać i badać otaczającą  przyrodę.

Barbara Abram